Hop til indhold

3G-netværket lukker

3G-netværket lukker – hvad betyder det?


I takt med at teknologien udvikler sig, og flere og flere enheder udelukkende kører på 4G og 5G, giver det ikke længere mening at understøtte 3G-netværket, da tiden er løbet fra denne teknologi.

Flexii kører på 3’s netværk og de ressourcer 3 bruger på at vedligeholde 3G-nettet vil i stedet blive brugt på at vedligeholde og udvikle 4G- og 5G-netværket.

Derfor lukkes 3G-nettet løbende mellem d. 1. november 2025 – d. 1. december 2025.

Oftest stillede spørgsmål

3G-netværket lukker d. 1. december 2025

Hvorfor lukker I for 3G-nettet?

Som det sidste af teleselskaberne lukker 3, hvis netværk Flexii kører på, ned for 3G-netværket i Danmark. Det sker, fordi tiden er løbet fra 3G-teknologien, og at langt de fleste enheder i dag kører på enten 4G-eller 5G-netværket.

Ved at lukke ned for 3G-netværket kan der dermed også frigives ressourcer til at gøre vores kunders oplevelse af at bruge både 4G- og 5G-netværket endnu bedre i fremtiden. Nedlukningen af 3G-netværket begynder i november i år og lukker gradvist ned til og med d. 30. november 2025.

Dvs. at vores netværk fra og med d. 1. december 2025 ikke længere vil understøtte 3G-enheder.

Bliver netværket udfaset løbende, eller lukker vi hele 3G-netværket samtidig d. 1. december?

Vores 3G-netværk er endegyldigt lukket d. 1. december 2025. Herefter understøttes 3G-enheder ikke længere af 3’s netværk. Nedlukningen påbegynder d. 1. november 2025 og fortsætter til og med d. 30. november 2025.

Hvorfor er 3 det sidste af teleselskaberne til at lukke for 3G-netværket?

3 har længe kommunikeret, at de ønsker at udfase 3G-netværket, så det er ikke en ny ting, da det har været planlagt længe. Af hensyn til kunderne har de ventet så længe som muligt med at udfase 3G-nettet.

Nu er de så nået til et punkt, hvor de gerne vil udfase det endeligt, og derfor varsles det så tidligt som muligt for kunderne for, at vi i fællesskab kan finde en mere tidssvarende løsning til jer.

Kan jeg bruge min 3G-enhed efter d. 1. december 2025?

Nej. Efter 1. december 2025 er det desværre ikke længere muligt at bruge enheder, der udelukkende er understøttet af 3G. Enheder, der understøttes af både 3G og 4G, vil dog fortsat kunne benyttes, da de så vil køre på 4G-netværket.

Det er et fåtal af vores mobilkunder, der har mobiltelefoner, der kun understøttes af 3G. For at give tid til at vores kunder kan finde alternative løsninger med os, varsler vi derfor om nedlukningen af 3G-netværket allerede nu.

Hvad hvis mit simkort ikke passer til den nye mobil jeg i stedet får fat i?

Du har som udgangspunkt fået et trio-simkort af os som indeholder alle tre størrelser simkort – men hvis du har klikket det mindste simkort ud (nano-simkort) og skal bruge et større og ikke ligger inde med rammen du klikkede det ud fra, kan du få et nyt.

Fang Kundeservice på kundeservice@flexii.dk, så sørger de for at sende dig et nyt uden beregning.

Lukker I også for 3G netværket i udlandet?

Nej. Du kan fortsat komme på 3G-netværket i udlandet hvis dit simkort understøtter 3G, og hvis det netværk, du er på i udlandet, også understøtter 3G.

Jeg har en 4G-telefon. Vil den stadig virke efter 3G-nedlukningen?

Ja, men kun hvis telefonen understøtter VoLTE: Din telefon vil stadig virke efter 3G-nedlukningen, så længe den understøtter 4G-Tale (VoLTE). Du kan tjekke dette i telefonens indstillinger eller på producentens hjemmeside.

Nej, ikke hvis telefonen ikke understøtter VoLTE: Selvom din telefon har 4G, vil den ikke kunne bruges til opkald efter 3G-nedlukningen, da den kun bruger 4G til data og ikke til tale. Du vil stadig kunne bruge mobildata, men du vil ikke kunne ringe eller modtage opkald.

Eksempel på telefoner, der ikke understøtter VoLTE og derfor ikke vil virke til opkald:

  • iPhone 5/5C/5S

  • Samsung Galaxy S4/S5

  • Doro PhoneEasy-modeller uden VoLTE

  • LG H930


Eksempel på telefoner, der understøtter VoLTE og vil virke efter 3G-nedlukningen:

  • iPhone 6 og nyere

  • Samsung Galaxy S7 og nyere

  • OnePlus 6 og nyere

Kan man ikke ringe via telefonnetværket på 4G- og 5G-netværket?

4G- og 5G-opkald bruger en teknologi kaldet VoLTE (Tale på 4G) og VoNR (Tale på 5G). Det betyder, at samtaler går via mobilnetværkets dataforbindelse i stedet for de ældre talefrekvenser. Det kræver, at der er 4G- eller 5G-dækning, men det fungerer uafhængigt af Wi-Fi eller almindeligt internet. 

Hvilke mobiler kan jeg bruge hos Flexii efter 1. december 2025?

Apple = iPhone 6 (released ultimo 2014) og opefter
Samsung = Galaxy S7 (released primo 2016) opefter
OnePlus = OnePlus 6 (released 2018) og opefter

Hvordan får jeg fat i Kundeservice? 

Du kontakter Kundeservice via mail på kundeservice@flexii.dk eller finde kontaktinfo på flexii.dk/kontakt.

Du kan kontakte Kundeservice, for at høre om dine muligheder og om hvad der kan være den bedste løsning for dig. Vi ønsker at gøre overgangen så nem som muligt og står altid klar til at hjælpe, hvis du har spørgsmål.

Copyright © 2025 by Flexii (Hi3G Denmark ApS) All rights reserved Fadet 4, 1799 København V CVR: 26123445

Flexii TikTok
Mobilabonnementer
Priser og EU-lande